Ma már egyre többször hallhatjuk azt a kifejezést, hogy podcast. De vajon tudja-e mindenki, hogy mit is jelent pontosan és milyen lehetőségei vannak, ha podcast hallgatás mellett dönt?!
A podcast egy online audio szolgáltatás, amelynek köszönhetően korábban felvett, tematizált hanganyagokat saját időbeosztásunk szerint meghallgathatunk.
Lehetőségünk van arra, hogy online hallgassuk, de akár le is tölthetjük eszközeinkre így bármikor, internet nélkül is meghallgathatjuk.
A podcast fogyasztás egyik legnagyobb előnye, hogy ott és akkor hallgatod, amikor neked alkalmas, nem vagy sem helyhez, sem időhöz kötve, nem úgy, mint például egy rádióadásnál.
Podcast készítés esetén pedig óriási lehetőség áll a cégek előtt, hogy elérjék a hallgatókat.
Gondolj bele, mennyi olyan kihasználatlan időd van, amikor alkalmas lenne meghallgatni egy tartalmas beszélgetést és okulni belőle? Akár házimunka végzése közben, akár utazás során…
Maga a podcast kifejezés angol szavakból áll össze:
PODCAST=Portable On Demand +broadCAST
Az első podcastek már a 2000-es évek közepe táján megjelentek, de az elmúlt években minden korábbinál nagyobb növekedésnek indult a terjedésük!
TUDTAD?
Magyarországon, 2020-as adatok szerint az aktív internet használók 12%-a heti rendszerességgel dönt podcast hallgatás mellett! Ez kb. 800ezer főt jelent, amely szám az elmúlt 2 évben valószínűleg még nagyobbra duzzadt!
A podcast népszerűsége megállíthatatlanul nő
Néhány hónapja készült egy felmérés, igaz nem Magyarországon, de sokat elárul a podcast-ek népszerűségéről, hogy már 2 millió podcast csatornát tartanak számon és 48 millió adás hallgatható meg.
Ezekből a számokból következtethetünk, hogy üzleti szempontból sem elhanyagolható a téma, mert a podcast iparág árbevétele már most meghaladja az 1 millió dollárt, amely pár ével belül várhatóan meg is fog sokszorozódni.
Mit kell tudni a podcast lejátszókról?
Bármilyen okos eszközünkön is tervezzük a podcast hallgatást, szükségünk van vagy egy alkalmazásra vagy egy szoftverre, amely lehetővé teszi a podcast lejátszását.
Számos ilyen elérhető, a legismertebbek közé tartozik a Soundcloud, a Spotify, az iTunes vagy épp a Google Podcasts.
A legtöbbjük azt is lehetővé teszi, hogy letöltsd a hanganyagot és akkor hallgasd meg, amikor épp nem vagy online és nincs lehetőséged internetre csatlakozni.
Így készíts podcast-et
A tartalommarketing – amelynek a podcast is a részévé vált – ma már megkerülhetetlen minden kisebb és nagyobb vállalkozásnak egyaránt.
Ha téged is érdekel a podcast készítés, akkor útmutatónk nagy segítségedre lehet:
- Ügyelj arra, hogy olyan témát válassz, aminek a szakértője vagy, amiről hitelesen, érdekfeszítően tudsz beszélni
- Építs saját podcast márkát: dolgozd ki részletesen az arculatodat és figyelj arra, hogy végig egységes maradj, hogy a hallgatóid is azonosulni tudjanak veled
- Szerezd be azokat a felszereléseket, amelyek szükségesek: nyilvánvaló, hogy a hangzásra kell elsősorban figyelmet fordítanod. Akár podcast stúdió bérlésén is elgondolkodhatsz, de mindenképp szükséged lesz mikrofonra és ahhoz állványra, hangkártyára, pop filterre, kábelekre és nem árt, ha rendelkezésedre áll hangelnyelő szivacs is
- Rögzítsd az adást: amire figyelj felvétel közben: legyél spontán, őszinte, figyelemfelkeltő és érdekfeszítő, egyben szórakoztass, de a mondandód adjon értéket is a hallgatóidnak
- Tedd közzé a műsorod: az RSS technológiának köszönhetően ma már könnyű közzétenni egyszerre több helyen is az adásodat, de igyekezz hírül adni a közösségi oldalaidon is, ha új adásod van, hogy minél szélesebb körben megismerjenek